PLAN NABOŻEŃSTW NA WIELKI POST – 2023
05 marca (I niedziela Postu) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św. Liturgia
+ Molebień Prawosławia+ Krestnyj Chod z Ikonami wokół Cerkwi
08 marzec (środa)– godz.17:00 Akafist do Pana naszego Jezusa Chrystusa
10 marzec (piątek) ) – godz.8:00 Spowiedź, – godz.8:30 Liturgia UPD
– godz. 17:00 Akafist do Ikony M.B. Izbawlenije … Spowiedź!
11 marzec (sobota) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św. Liturgia.
12 marzec (II niedziela Postu) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św. Liturgia
+ Akafist Strastiem Hospodnim z czytaniem Ewangelii Cierpień Pańskich
15 marzec (środa) – godz.17:00 Akafist do Pana naszego Jezusa Chrystusa
17 marzec (piątek) – godz.8:00 Spowiedź, – godz.8:30 Liturgia UPD
– godz. 17:00 Akafist do Ikony M.B Izbawlenije … Spowiedź!
18 marzec (sobota) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św. Liturgia.
Sobota Pominalna za zmarłych ANUSIN i OLENDRY
–godz.17:00 – Wsienoszcznoje Bdienije przed Niedzielą Krestopokłonną z
obrzędem wyniesienia św. Krzyża + Spowiedź !
19 marzec (III niedziela Postu) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św.Liturgia
+ Akafist Strastiem Hospodnim z czytaniem Ewangelii Cierpień Pańskich
Tydzień Krestopokłonnyj – ADORACJI ŚW. KRZYŻA
20 – 24 marzec – poniedziałek – piątek godz.17:00 Akafisty do św.Krzyża
25 marzec (sobota) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św.Liturgia.
Sobota pominalna za zmarłych – SZERSZENIE
26 marzec (IV niedziela Postu) – godz.8:00 Spowiedź, godz:9:00 św.Liturgia
+ Akafist Strastiem Hospodnim z czytaniem Ewangelii Cierpień Pańskich
29 marzec (środa) – godz. 17:00 Czytanie Wielkiego Kanonu św.Andrzeja z Krety
31 marzec (piątek) – godz. 8:00 Spowiedź, – godz.8:30 Liturgia UPD
godz. 16:00 Spowiedź, godz. 17:00 Liturgia UPD
UWAGA! Każdy kto w tym dniu chce przystąpić WIECZOREM do Spowiedzi i Pryczasija na św. Liturgii MUSI POŚCIĆ CAŁY DZIEŃ do wieczora.
1 kwiecień (sobota) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św.Liturgia.
Sobota pominalna za zmarłych – STACJA!
2 kwiecień (V niedziela Postu) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św. Liturgia
+ Akafist Strastiem Hospodnim z czytaniem Ewangelii Cierpień Pańskich
5 kwiecień (środa) – godz.17:00 Akafist do Pana naszego Jezusa Chrystusa
6 kwiecień (czwartek) – godz. 17:00 Akafist do Matki Bożej przed świętem
Zwiastowania – Błahowieszczenija + Spowiedź !
7 kwiecień (piątek) – BŁAHOWIESZCZENIJE – ZWIASTOWANIE
– godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św.Liturgia.
– godz. 17:00 Akafist do Matki Bożej
08 kwiecień (sobota) – godz. 8:00 Spowiedź, godz.9:00 św.Liturgia.
Sobota pominalna za zmarłych – BORATYNIEC! – godz. 17:00 Wsienoszcznoje Bdienije, przed Niedzielą Palmową + Spowiedź !
09 kwiecień – NIEDZIELA PALMOWA– godz. 8:00 Spowiedź,
– godz.9:00 św.Liturgia+ święcenie Palm + Konkurs dla dzieci na najładniejszą palmę
10 kwiecień – Wielki Poniedziałek. godz.9:00 ! SPRZĄTANIE CERKWI !
11 kwiecień – Wielki Wtorek – SPOWIEDŹ CHORYCH W ICH DOMACH.
Proszę zapisywać w Cerkwi u starosty, bądź umawiać się bezpośrednio z proboszczem osoby chore do spowiedzi w ich domach.
11 kwiecień – Wielki Wtorek – godz. 17:00 Czytanie PSAŁTERZA w Cerkwi.
12 kwiecień – Wielka Środa, godz. 15:30 – SOBORAWANIJE osób chorych ,
– godz. 16:00 – Spowiedź, godz. 17:00 – Liturgia UPD
UWAGA! Każdy kto w tym dniu chce przystąpić do Spowiedzi i Pryczasija na św. Liturgii MUSI POŚCIĆ CAŁY DZIEŃ do wieczora.
o godz. 17:00 WIECZOREM, po św. Liturgii, również odbędzie się Spowiedź dla osób, które chcą przystąpić do Pryczastja na następny dzień w Wielki Czwartek.
13 kwiecień – WIELKI CZWARTEK godz. 8:00 Spowiedź godz.8:30 św. Liturgia
godz. 17:00 – Utrenia z czytaniem 12 Wielkich- Strastnych Ewangelii,
14 kwiecień – WIELKI PIĄTEK
godz.15:00 – WYNOS PŁASZCZANICY + Utrenia z Czynem Pogrebienija .
Po służbie odbędzie się Spowiedź dla tych, którzy chcą przystąpić do Pryczastija rano w Wielką Sobotę. Cerkiew będzie otwarta do godz. 20:00.
15 kwiecień – WIELKA SOBOTA godz. 4:00 – Spowiedź, godz. 5:00 św.Liturgia.
Święcenie Święconek
godz.10:15 – Anusin, godz.10:30 – Olendry, godz.10:45 – Szerszenie, godz.11:00 – Stacja + Boratyniec – w Cerkwi
16 kwiecień 2023 – godz. 23:00 – Spotkanie św. Ognia z Jerozolimy
16 kwiecień – PASCHA – początek godz. 23:20
WIELKI POST 2023
Stanęliśmy u progu Wielkiego Postu.
To wyjątkowy czas, w którym spróbujemy ograniczyć nie tylko jedzenie i przyjemności. Spróbujemy oczyścić się z naleciałości grzechu, którym codziennie pokrywa się nasza dusza. Tak jak stół w domu pokrywa się codziennie nową warstwą kurzu, aż po kilku dniach nie widać już ani koloru, ani struktury drewna, tak obraz Boży, którym jest człowiek, pokrywa się grzechem jak mebel kurzem. Stół można łatwo oczyścić. Warunek jest prosty – wystarczy wstać i podejść do zakurzonego stołu ze ściereczką. Cały wysiłek polega na wstaniu, bo potem jest łatwiej. Podobnie z grzechem: dopóki nie wykonasz pierwszego wysiłku, następnych również nie zrobisz. Pierwszy tydzień jest najważniejszy: jeśli zmotywujesz się do bycia w cerkwi na Wielkim Kanonie, do zachowania postu w jedzeniu (nie wolno się tylko usprawiedliwiać) i regularnej spowiedzi, a przede wszystkim św. Eucharystii, to tak, jakbyś podszedł już do brudnego stołu. Teraz wystarczy go tylko przetrzeć. Człowiek jest obrazem Bożym, który należy wyczyścić. Każdy wielkopostny pokłon przybliża nas do oczyszczenia z brudu, bo to Stwórca ma moc oczyszczania z brudu grzechów. Każda przeczytana modlitwa św. Efrema Syryjczyka pomaga zrozumieć, że nikt z nas nie jest sam, że Bóg jest zawsze obok. Ta modlitwa jest niesamowita. Św. Efrem wymienia najważniejsze słabości, które prowadzą nas do zguby: próżniactwo i lenistwo (prazdnost’), z którego wynikają nuda i zniechęcenie (unynije), prowadząc ostatecznie do chciwości władzy (lubonaczalije). Mało, że człowiek nie widzi potrzeby modlitwy i pokłonów, bo po co?, to jeszcze zaczyna wydawać polecenia, rządzić. Dzieje się tak, gdy człowiek odsuwa Boga i sam staje się swoim centrum. Moje potrzeby są ważne i będę o nich mówić. Zaczyna się mówienie – dużo słów (prazdnosłowije). To droga w przepaść. Dlatego prosimy Boga, by nam tego nie dał, by na to nie zezwolił.
W drugiej części prosimy o osiągnięcie czterech celów pokuty. Pierwszy to wstydliwość (cełomudrije). Dlaczego od razu kojarzy się z intymną sferą życia człowieka? Bo na tym polu najczęściej grzeszymy i ten rodzaj grzechu najłatwiej w nas znaleźć. Owocem wstydliwości jest skromność (smirennomudrije), w której zaczynamy żyć wtedy, gdy pokonamy w sobie nieprawdy i fałsze. Człowiek skromny zaczyna widzieć majestat Boży i dostrzegać sens własnego życia. Nie widzi tego sensu, gdy jest pyszałkiem, centrum wszechświata. Dalej św. Efrem prosi o cierpliwość (tierpienije), bo cierpliwości nie ma człowiek zapatrzony w siebie. Wystarczy się rozejrzeć, ile razy denerwuje się ktoś, kto w swoich oczach jest ważny, a ile razy ten, komu służenie Bogu i bliźniemu są ważniejsze niż własne potrzeby. Każde życiowe niepowodzenie wymaga cierpliwości, nie przekleństw. Dlatego cierpliwy znosi porażkę pokornie, a pyszny klnie. Na końcu prosimy o miłość (lubow), bo prawdziwa miłość to dar od Boga. Można wiele mówić o miłości, ale ten, kto ją ma od Stwórcy, nie musi mówić nic. On ją czuje w całej duszy. Miłość ta daje takie szczęście, że człowiek chce się nim podzielić z bliźnim, choć bliźni nie zawsze jest gotowy, by tę miłość przyjąć. Dlatego w ostatniej części modlitwy św. Efrem prosi Boga, by pomógł zobaczyć własne przewinienia, a nie zaglądać w dusze innych ludzi. Pewna amerykanka w swojej książce na temat wychowania napisała Byłam najlepszą matką na świecie, dopóki nie miałam własnych dzieci. Z nami jest tak samo – chcemy i umiemy pouczać innych, dopóki nie zauważymy, że sami jesteśmy pełni podobnych błędów. Wtedy przychodzi pokora i świadomość własnej słabości. A to już początek drogi ku oczyszczeniu obrazu Bożego w sobie. Już wstałem, by podejść do Boga. On teraz machnie ściereczką i będę lśnił jak ten stół w salonie. Każdy pokłon, każde słowo psałterza, każda postawiona w cerkwi świeczka i każda wypowiedziana modlitwa przybliża mnie do tego. Trzeba tylko pamiętać, by znowu nie zarosnąć brudem grzechu, tylko regularnie oczyszczać się z niego. Bo starania o czystość to ciężka walka z samym sobą.